Demir Bükey Akademi
Yine
bir Pazar sabahı uyuyup dinlenmek yerine trafikte zorlu koşullar altında nasıl
daha az tehlike ile karşı karşıya kalırım ve nasıl daha az hasarla kurtarımı görebilmek için Demir Bükey Akademi’de defansive sürüş teknikleri eğitimi aldım. Kimse bu eğitimden nasıl eve 1 saatte
değil de 45 dakikada eve dönebilirimi öğrenebilme peşinde olmasın. Aslında tam tersine bu eğitim 1
saatte eve ulaşılıyorsa dikkat edilerek ve daha az tehlikeye maruz kalmaya çalışarak 1 saat 15 dakikada eve dönmenizi sağlıyor. Ama herhangi bir terslik olmadan…
Günün
9:00-13:00 arasında teknik ders alınıyor. Olay tamamen nasıl proaktif olarak
tehlikeyi önceden sezebiliriz ve ne yapabiliriz üzerine. Aslında iş yaşantısı
ve özel yaşantıdaki gibi büyük resmi görebildiğiniz sürece trafikte rahat
edebileceğinizi görüyorsunuz. Buna en büyük örnek sadece önünüzdeki aracın fren
yaptığını görüp fren yapmak değil, en az 3 araç öndekinin fren yaptığını görüp ayağınızı gazdan çekmek ve arkanızdan gelen aracın hızına bakarak size
çarpmadan durup duramayacağına göre araya mesafe koymanız gibi. Öğleden
sonraki kısım tamamen pratik. Her araçta 1 telsiz var ve bu telsiz ile alınan
komutlara göre acil fren ile güvenli duruş test ediliyor.
İlk
test ıslak zemin acil fren testi. Bu testte ıslak bir zeminde 40 km/h hızla
giderken direksiyonu 09:15 şeklinde sımsıkı tutarak acil fren yapıyorsunuz.
Araçların hepsinde ABS olduğu için ABS yardımı ile sertleşen fren pedalı ile hafif sağa/sola giderek
duruluyor.
İkinci
test ıslak zeminde 35 km/h hızla giderken acil fren yapıp sanki önünüzde durmuş
kamyon varmışcasına sol ve sağ tarafa direksiyonu kırarak sol veya sağ taraftaki boşluğa kaçabilmek. Burda ABS ve ESP’nin
sizi nasıl kurtardığını görebiliyorsunuz. Hafif bir savrulma ile dengeli bir
şekilde durabiliyorsunuz. Tabi bunu peşpeşe 40 km/h ve 45 km/h ile ayrı ayrı
deniyorsunuz. Sadece 5 km/h’nin sizi nasıl savurduğunu burada test
edebiliyorsunuz.
Üçüncü test
buzlu zemin ortamı yaratılması ve bu ortamda acil fren testi.Bu testte
yeri bir plastik zeminle kaplıyorlar ve üzerine sabunlu su dökerek buzlu zemin
ortamı yaratılıyor. 40 km/h hız ile acil fren yapılıyor. Her ne kadar ABS olsa
da araç en ufak yavaşlamıyor. Tabi ABS sayesinde araç yolda kalıyor; ancak ne
zaman buzlu zeminden çıkınca o zaman sabit fren basıncı ile durulabiliyor.
Burada en önemli kısım direksiyonun 09:15 şeklinde sımsıkı tutulması.
4.
test buzlu zeminde sola ve sağa acil fren yapılması. Sırayla 35 km/h, 40 km/h,
45 km/h hızlarla buzlu zemine girilip acil fren yapılıp ayrı ayrı sol veya sağ
tarafa savrularak durmaya çalışılıyor. Araç sadece 4
tekerlek ile karayoluna bağlantıyı sağladığı için burada önemli olan; herhangi
bir teker farklı bir yol şartına girmişse tekrar stabiliteyi sağlamak. 45 km/h hızla girilen buzlu yolda direksiyon sola ya da sağa
kırılınca 2 ön teker buzlu yoldan çıktığı anda aracın arka tarafı yukarıdaki videoda görebileceğiniz gibi öyle bir moment ile sağa ya da sola savruluyor ki
anlatamam. Herhangi bir teker farklı bir yol koşuluna girdiğinde tekrar
stabilite sağlanmalı.
Son
olarak da günümüz teknolojileri ABS + ESP’nin yokluğunda nasıl bir fizik
kuvveti ile karşılaşıldığı testini yaptık. Yine videolardan gözüktüğü gibi ABS ve ESP kapatıldığında aracın savrulması ve dengesiz duruşu beni bu teknolojiler öncesinde
nasıl araç kullanıldığına götürdü.
Bugünden
öğrendiklerim sürücünün herhangi bir acil fren ortamında sakin kalışı ve frene kesiksiz sert basabilmesinin ne kadar
kritik olduğu ve günümüz teknolojilerin özellikle de ABS ve ESP’nin araçlar
için ne kadar önemli olduğu. Bence aracın görüntüsüne, 6’lı cd
değiştiricisine, otomatik camlarına, sunroof’una bakmadan önce kesinlikle ABS ve ESP’sine
ve lastik seçimine bakılmalı.
Ücret: 150 TL
Süre: 09:00-17:30 ( 1 gün )
Detaylı bilgi: http://www.demirbukey.com/
Hediye Edilen Kitap: Trafikte Hayatta Kalma Teknikleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder