29 Nisan 2012 Pazar

Demir Bükey Akademi


Demir Bükey Akademi


Yine bir Pazar sabahı uyuyup dinlenmek yerine trafikte zorlu koşullar altında nasıl daha az tehlike ile karşı karşıya kalırım ve nasıl daha az hasarla kurtarımı görebilmek için Demir Bükey Akademi’de defansive sürüş teknikleri eğitimi aldım. Kimse bu eğitimden nasıl eve 1 saatte değil de 45 dakikada eve dönebilirimi öğrenebilme peşinde olmasın. Aslında tam tersine bu eğitim 1 saatte eve ulaşılıyorsa dikkat edilerek ve daha az tehlikeye maruz kalmaya çalışarak 1 saat 15 dakikada eve dönmenizi sağlıyor. Ama herhangi bir terslik olmadan…






Günün 9:00-13:00 arasında teknik ders alınıyor. Olay tamamen nasıl proaktif olarak tehlikeyi önceden sezebiliriz ve ne yapabiliriz üzerine. Aslında iş yaşantısı ve özel yaşantıdaki gibi büyük resmi görebildiğiniz sürece trafikte rahat edebileceğinizi görüyorsunuz. Buna en büyük örnek sadece önünüzdeki aracın fren yaptığını görüp fren yapmak değil, en az 3 araç öndekinin fren yaptığını görüp ayağınızı gazdan çekmek ve arkanızdan gelen aracın hızına bakarak size çarpmadan durup duramayacağına göre araya mesafe koymanız gibi. Öğleden sonraki kısım tamamen pratik. Her araçta 1 telsiz var ve bu telsiz ile alınan komutlara göre acil fren ile güvenli duruş test ediliyor.


İlk test ıslak zemin acil fren testi. Bu testte ıslak bir zeminde 40 km/h hızla giderken direksiyonu 09:15 şeklinde sımsıkı tutarak acil fren yapıyorsunuz. Araçların hepsinde ABS olduğu için ABS yardımı ile sertleşen  fren pedalı ile hafif sağa/sola giderek duruluyor.


İkinci test ıslak zeminde 35 km/h hızla giderken acil fren yapıp sanki önünüzde durmuş kamyon varmışcasına sol ve sağ tarafa direksiyonu kırarak sol veya sağ taraftaki boşluğa kaçabilmek. Burda ABS ve ESP’nin sizi nasıl kurtardığını görebiliyorsunuz. Hafif bir savrulma ile dengeli bir şekilde durabiliyorsunuz. Tabi bunu peşpeşe 40 km/h ve 45 km/h ile ayrı ayrı deniyorsunuz. Sadece 5 km/h’nin sizi nasıl savurduğunu burada test edebiliyorsunuz.  


Üçüncü test buzlu zemin ortamı yaratılması ve bu ortamda acil fren testi.Bu testte yeri bir plastik zeminle kaplıyorlar ve üzerine sabunlu su dökerek buzlu zemin ortamı yaratılıyor. 40 km/h hız ile acil fren yapılıyor. Her ne kadar ABS olsa da araç en ufak yavaşlamıyor. Tabi ABS sayesinde araç yolda kalıyor; ancak ne zaman buzlu zeminden çıkınca o zaman sabit fren basıncı ile durulabiliyor. Burada en önemli kısım direksiyonun 09:15 şeklinde sımsıkı tutulması.


4. test buzlu zeminde sola ve sağa acil fren yapılması. Sırayla 35 km/h, 40 km/h, 45 km/h hızlarla buzlu zemine girilip acil fren yapılıp ayrı ayrı sol veya sağ tarafa savrularak durmaya çalışılıyor. Araç sadece 4 tekerlek ile karayoluna bağlantıyı sağladığı için burada önemli olan; herhangi bir teker farklı bir yol şartına girmişse tekrar stabiliteyi sağlamak. 45 km/h hızla girilen buzlu yolda direksiyon sola ya da sağa kırılınca 2 ön teker buzlu yoldan çıktığı anda aracın arka tarafı yukarıdaki videoda görebileceğiniz gibi öyle bir moment ile sağa ya da sola savruluyor ki anlatamam. Herhangi bir teker farklı bir yol koşuluna girdiğinde tekrar stabilite sağlanmalı.


Son olarak da günümüz teknolojileri ABS + ESP’nin yokluğunda nasıl bir fizik kuvveti ile karşılaşıldığı testini yaptık. Yine videolardan gözüktüğü gibi ABS ve ESP kapatıldığında aracın savrulması ve dengesiz duruşu beni bu teknolojiler öncesinde nasıl araç kullanıldığına götürdü.


Bugünden öğrendiklerim sürücünün herhangi bir acil fren ortamında sakin kalışı ve  frene kesiksiz sert basabilmesinin ne kadar kritik olduğu ve günümüz teknolojilerin özellikle de ABS ve ESP’nin araçlar için ne kadar önemli olduğu. Bence aracın görüntüsüne, 6’lı cd değiştiricisine, otomatik camlarına, sunroof’una bakmadan önce kesinlikle ABS ve ESP’sine ve lastik seçimine bakılmalı.


Ücret: 150 TL
Süre: 09:00-17:30 ( 1 gün )
Detaylı bilgi:   http://www.demirbukey.com/
Hediye Edilen Kitap: Trafikte Hayatta Kalma Teknikleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder